5 enkla övningar som kommer förvandla din kropp på bara -Träning Plankan

Plankan – den ultimata magövningen Aktiv Träning

Det heter plankan för att man ska vara rak i kroppen som en planka under hela övningen. Det kommer heller inte göra att du klarar av annan träning bättre. För dig som behöver extra hjälp med motivation eller kanske behöver ett skräddarsytt träningsprogram för just dig så rekommenderar jag Personlig Träning Online med Caroline Nilsson. Stå på armbågarna rakt under axlarna, pressa upp bröstryggen under hela övningen. Hej! Jag tänkte höra lite om träningen på planka. Det är lite beroende på hur passet ser ut var man lägger träningen men styrkeövningar för bål och rygg är oftast bäst att lägga i slutet av träningen så musklerna inte …. Gör du rätt ska det kännas i hela korsetten/ bålen. Stå i plankan och promenera på stället, lyft motsatt arm och fot …. Plankan stärker transversus och samtliga magmuskler. Plankan är främst en bålstabiliserande övning där man tränar isometrisk styrka för raka- och inre/yttre sneda magmuskler. Tycker man det är skoj, så varsågod. Du får även träning i höftböjaren, framsida lår, övre rygg och bröst – därav är plankan en klassisk kroppsövning som många kan dra nytta av. Processen framställs från både fett och kolhydrater, och i vilken utsträckning man använder sig av respektive energikälla beror på intensiteten av arbetet man utför. Bålstyrka och stabilitet är grunden till all annan träning, då alla rörelser utgår från bålen. Saker som tid, svårigheter, smak och tycke, mm. Man behöver faktiskt inte köra några andra magövningar om man klarar av att göra plankan i minst 60 sekunder.

Men träning i form av plankan ger också bättre hållning, bättre balans och förbättrar kroppens flexibilitet. Däremot får ni gärna kontakta oss om ni har andra frågor eller kommentarer. Men det finns så många bättre coreövningar som vinner över plankan och helt enkelt är bättre. Jag har varit överviktig många år och nu efter min första graviditet så känner jag att jag vill börja träna. Benen ska vara med ett axelbrett avstånd, och försök ha en naturlig svank. Visst kan man köra plankan statiskt – alltså stillastående i en position. Vill du ha en stark bål är detta en fantastisk övning. Vi har massor av tips på förbättringar och variationer på denna superövning. Träna magen 4:7. Sets/repetitioner: 3×10-15 sekunder per sida. Genom att variera dina plankor kan du stärka hela kroppen på köpet.

Träning Plankan

Plankan – så får du perfekt teknik


Träning Plankan

Videoklipp av träning plankan

Vi rekommenderar ofta våra läsare att göra plankan eftersom det på kort tid ger en fantastisk träning av hela coremuskulaturen. Så länge ska du ligga i plankan. Tycker du att det verkar för svårt. Försök att knyta händerna så hårt som möjligt och spänn benen och sätet ordentligt. Lyckligtvis krävs det bra mycket mindre än så för att så för att få bra resultat. Börja in en position några decimeter över marken och böj armbågarna till 90 grader. Kroppen sak vara helt rak, som en planka. Ja, enligt Women Daily Magazine kan övningen bränna fett och stärka musklerna såväl i magen som i rygg, rumpa, armar och ben. Utmana dig själv i plankan några minuter varje dag och förändra kroppen på en månad.. Det viktigaste är dock att ha en sund livsstil med hälsosam mat, regelbunden träning och ordentligt med sömn – följer man det mår man i regel alldeles utmärkt. Då vi idag har över 55 000 medlemmar har vi tyvärr ingen möjlighet att svara på personliga frågor om er träning längre. Vi läser alla mail och svarar på så många vi hinner. Det lättare alternativet – kliv med fötterna in till bröstet, och sedan kliv tillbaka. Alternera startfot. 5-20 repetitioner/sida. Övning 6: Plankgång på stället, 10-30 repetitioner. Att jaga minuter i plankan kommer aldrig ge dig en mer funktionell rygg som gör att du inte får ont. Plankan kan uppfylla ett syfte när man lär kroppen terminilogin. Plankan – 5 roligare och rörligare varianter. Alla ni som har varit med i en plankutmaning och stått i plankan, kanske i flera minuter och sedan fallit ihop i en liten darrande hög räcka upp handen? Plankan är en otroligt bra övning, inte bara för att träna magen och ta fram ditt “sexpack”, utan också därför att plankan ger dig en rätt hållning och stabilitet i alla andra styrketräningsövningar. Jag vill få bort min putmage och har hört att plankan är bra. Jag vet att det är viktigt att man håller kroppen rak och att man inte svankar. Problemet är att jag får ont i nackpartiet och i armarna – vad gör jag fel? Hur man gör plankan – Plankan är en övning som utmanar bål, armar och axlar. PLUS att vi har träningsprogram som övningen inkluderas i, inklusive illustrationer och …. Svara Ellenor 28 april, 2013 at 10:13. Med starka bålmuskler och bra stabilitet kan du förbättra din hållning, slippa ryggont och minska risken att skada dig. Tänk på att inte svanka för mycket. Dra in och spänn magen. V1 Måndag. Att lyfta skrot på gymmet är ett effektivt sätt att förändra din kropp, men även genom att träna hemma kan du få fina resultat. Träning hemma utan (eller med enkla) redskap är ett brett spektrum, och innefattar allt från att göra vanliga armhävningar på golvet till …. Plankan är med andra ord inte en övning som ger platt mage. Challenge! Bättre hållning och plattare mage med ”plankan” För något år sedan skulle alla köra plankutmaningen. Och det är alldeles för länge sedan tycker jag, eftersom det är en så fantastisk övning där du stärker precis hela kroppen. Vid statisk träning är syftet att försätta nervsystemet i ett anabolt tillstånd för att på så sätt bygga mer muskler. Carolines Coreträningsprogram 12 min och Coreträning med plankan; Coachning och Personlig träning. Faksimil TV4. I klippet visar Michael vad som ofta händer när man gör plankan och att det kan få …. Vissa rutiner kan dock hjälpa en, och en av dessa är en övning vid namn plankan. När man står i plankan, dvs stödd på armbågarna och trampdynorna (eller knäna för ett lättare alternativ) med kroppen helt rak tränar förutom core också på en bra hållning genom att träna axlar och rygg. Plankan är en riktig superövning som ger dig en bål av stål. Kom ihåg att du inte behöver lägga mycket tid på att genomföra övningarna för att det ska ge effekt, all träning är bra träning. Jag gör ibland med en arm ett ben för max effekt, OCH det känns;) Statisk/dynamisk, så det heter, tack. Dag 30 – PLANKA SÅ LÄNGE DU KAN! ÄR NI MED ELLER?! 🙂 Jag har kört 4 dagar nu, men jag har ökat lite i tidsmässigt! 30 sekunder känns ingenting, men sen när vi kommet yill 200… då kommer jag att gnälla. Plankan kan tränas med raka eller böjda armar, vid en ”hög” planka står du med raka armar och händerna placerade rakt under axlarna. Det gamla rekordet var på 4 timmar och 23 sekunder. Aerob träning sker under längre perioder av arbete, men även i vila. Detta är kroppens främsta metod för utvinning av energi. Plankan är för många en go-to-övning när det kommer till att träna mage eller core. Jag vill utmana dig att aldrig gå igång på någon plank-challenge igen, utan istället välja smartare övningar som ger …. Men min fråga är varför du gr det. Tempobåge på cykel – där är plankan bra.

Tags

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *