Träningsvärk: Kan Man Träna Med Det? – Gymlivet -Träna Med Träningsvärk

Träna trots träningsvärk? Aktiv Träning

Träna Med Träningsvärk

Träningsvärk – 12 vanliga frågor och svar

  1. Träningsvärk – varför får man det och kan man träna ändå?
  2. Träningsvärk: Kan Man Träna Med Det? – Gymlivet
  3. Träna med träningsvärk – ok eller inte? – Anna Lissjanis
  4. Träna med träningsvärk? Personliga tränaren
  5. Vad vet vi om träningsvärk?
  6. Är det farligt att ha träningsvärk? – Sats
  7. Träningsvärk – 1177 Vårdguiden

Relaterade sökningar efter träna med träningsvärk

Ja, det verkar helt klart råda skilda meningar kring fenomenet ”träningsvärk”, detta trots att reaktionen är ett av hälsovärldens mest efterforskade ämnen. Man kan komma i form även genom att trötta ut musklerna lite mindre när man tränar. Siktar man däremot på att nå bättre resultat och att tänja på sina egna gränser, då är det rätt ofrånkomligt att träna med träningsvärk ibland. Det handlar om att träna styrka med låg belastning mellan 20-50 repetitioner för ökad genomblödning. Min morfar spelade mycket fotboll när han var yngre och han sa alltid samma sak till mig när jag klagade på min träningsvärk. “Det bästa sättet att bli av med träningsvärk är att träna.” Han hade både rätt och fel. Träningsvärk är följden av att man tränat hårt. Träningsvärk. Ofta sker det här i övergången muskel/sena. Du inspirera mig till att börja träna mer på allvar eftersom jag håller på med dans i fritiden. Massage kan kännas skönt, det ökar också blodcirkulationen. Har du tunga ben, konstant träningsvärk, svårt att somna – eller kan du sova hur länge som helst utan att känna dig utvilad. Det beror väl på med vilket syfte man tränar. Är man ute efter allmän behagskänsla av att ha skaplig kondition så kan man nog lika gärna vila sig igenom träningsvärken. Rebecca Carlowitz är personlig tränare och legitimerad naprapat vid Salkhallens Naprapatklinik i Alvik.

Om jag stretchar tillräckligt efter passet så får jag ingen träningsvärk imorgon. Träningsvärk är inte en indikation på hur hårt du tränar i alla fall. Går det bra? Eller är det dåligt för musklerna? Det verkar som att man kan få en lätt lindring av träningsvärk med träning som en metod att lindra symptom. Balansen blir viktigare att träna ju äldre man blir. Att få ont när man tränar kan bero på flera saker. Klart du kan träna med träningsvärk. Falskt (men lite sant) – Man kan träna med träningsvärk men det beror lite på vad du tränar. Men det innebär inte att man måste få träningsvärk för att träningen ska ge effekt. Många upplever ändå att det känns skönt att värma upp innan träningen och att …. Det i kombination med ett begränsat blodflöde till musklerna och en intervallaktig syrebrist. Det är viktigt att komma ihåg att träning är en nedbrytande process, medan vila är en uppbyggande fas där man tillgodogör sig effekten av träningen.

Var försiktig med rörelser som bromsar om du vill undvika träningsvärk, som att springa i nerförsbacke, innebandy eller racketsporter där du tvärnitar mycket. Gör det ont när du tränar – sluta! OBS! Träningsvärk i musklerna kan antingen vara helt ofarligt eller ett varningstecken som du bör anpassa din träning efter. Men när ditt pass är slut kommer träningsvärken tillbaka så det är en tillfällig lindring. Träningsvärk kan uppstå efter man tränar, och alla från elitidrottare till otränade kan få det. Ofta är det bromsande rörelser som ger upphov till mest träningsvärk -alltså som att springa i en nedförsbacke eller sänka en hantel. Jag fick en fråga om man ska/bör/kan träna fast man har ordentlig träningsvärk. Svaret är att du kan träna…. Finns det någon anledning alls, att som otränad, träna tills man får träningsvärk. Nej, det finns ingen anledning att ha det som ett ”mål” med passet i alla fall. Inte mer än att kanske utforska gränserna för hur hårt/tungt/mycket man kan träna innan man får träningsvärk. Men efter passet är värken tillbaka igen. Massage kan kännas skönt, det ökar blodcirkulationen. Många tycker också att lättare stretching och is lindrar värken. Träna regelbundet. Stretchning och uppvärmning har mycket liten eller ingen effekt på träningsvärk. Passa på att njuta nu, imorgon är det kanske annat ljud i skällan. En god balans kombinerat med muskelstyrka kan vara ett bra skydd mot fallolyckor som kan leda till frakturer. Enda nackdelen med att träna med träninsvärk är att du kan bli begränsad och inte orka lika mycket om musklerna inte har återhämtat sig tillräckligt sedan föregående pass. Det stämmer inte! Stretch kan inte motverka träninsvärk. Det finns olika spekulationer och tolkningar och oftast brukar man ju inte träna en muskel med träningsverk. Men sen har jag även läst om somliga som tror det är nervsystemet som inte är helt återhämtat medans muskeln gjort sin återhämtning på 48h därmed träningsvärken som inte har så mycket med muskeln att göra. Var och en måste självfallet avgöra hur man känner för att träna när man har träningsvärk. Men det är inte farligt att träna, tvärtom kan det vara bra. För att förstå svaret på frågan, behöver du först lite bakgrund – annars tenderar många att läsa svaret utan att ta reda på ”varför”. Varför uppstår träningsvärk (och vad är det). Träningsvärk uppstår då vi gör någonting nytt och ovant, eller då vi överbelastar en muskel. Träningsvärk framträder även då man tränar ovana övningar och rörelser, vilket man inte kan förbereda sig på. Sådan belastning som kroppen är van vid och utsätts för regelbundet, ger sällan besvärande träningsvärk. En felaktig uppfattning om träningsvärk, är att stretching minskar träningsvärken. Nej, det är inte direkt ”farligt” att träna med träningsvärk, men du bör vara medveten om att om du förmodligen drar ut på återhämtningstiden något. Själv har jag haft en extrem träningsvärk sen i måndags som jag försökt bota med cykling, strech och vattengympa – det fungerade inte. Jag tror inte det är så farligt att träna lugnt, så länge man inte tränar exakt samma sak. Då ska man upprepa övningen man fick träningsvärk av, men med lättare vikt eller ingen vikt alls. Om man t ex. tränat löpträning ska man jogga eller …. Hur är det egentligen med det där. Det är viktigt att ha i åtanke att kroppen behöver återhämta sig, när du tränar bryter du ned musklerna för att sedan under vilan återhämta och bygga upp dem. Utsätter du kroppen för ett styrkepass för tidigt inpå föregående och musklerna inte hunnit återhämta. Men jag vill gärna träna idag – kondition bara, inte styrka. Allt detta kan vara tecken på att du tränar för mycket. Det kan vara något så enkelt som träningsvärk – men om du gång på gång får ont på samma ställe är det viktigt att du går till botten med problemet. Började för ca två veckor sen med iform´s löpprogram och hoppas på att framöver klara av att ta mig runt 5 km i framtiden, kanske även mer än så:) Nu i helgen blev det dock både trädgårdsarbete och jogging, så träningsvärken har satt sig rejält i lår och vader. Är det ok att fortsätta med pro. Det är farligt att träna med träningsvärk. Det verkar heller inte förvärra eller dra ut på träningsvärk. Träna med träningsvärk kan vara extra bra, säger idrottsfysiolog Mikael Mattsson. Många av oss älskar att mäta vår träning. Pulsmätare och kalorimätare ger oss kalla fakta om träningens effekt. Du kan dock utsätta dig för risker genom att träna med träningsvärk eftersom du blir försvagad. – Det man vet säkert är att man får en kraftig försämring i muskelstyrkan och det kan vara väldigt markant. Du kan vara hälften så stark dagen efter ett tufft excentriskt pass. Men träningsvärk behöver inte betyda att muskeln inte är återhämtad så jag skulle säga att det är up to you att känna efter. Hej, ska bara börja med att tacka för en sjukt bra blogg. När du tränar med hantlar, skivstänger eller kettlebells måste du aktivera hela kroppen för att stabilisera dig, vilket gör att du använder fler muskler än när du tränar i …. Tränar du styrka och kondition vid samma tillfälle. Då kanske det är dags att sluta med det.

Category
Tags

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *